نحوه تامین مالی دارو و تبعات حذف ارز دولتی دارو

متخصصین مدیریت سلامت ایران، رویداد « نحوه تامین مالی دارو و تبعات حذف ارز دولتی دارو » را در تاریخ پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ برگزار می کند؛

» حذف ارز دولتی دارو :

حذف ارز دولتی دارو؛ موضوع چالشی این روزهای حوزه سلامت که موافقان و مخالفان خود را دارد؛ اما نقطه مشترک همه بحث‌ها حفاظت از سلامت مردم است؛ چراکه کوچکترین نقص در تصمیم‌گیری ارزی حوزه دارو، می‌تواند رنج مضاعفی را بر بیماران آن هم در شرایط اقتصادی فعلی تحمیل کند.

ارز دارو؛ موضوعی که با افزایش قیمت دلار و زیاد شدن فاصله میان ارز دولتی و ارز آزاد بیش از پیش در حوزه سلامت مشکلاتی را ایجاد کرده است. از یک سو نگرانی از افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی مانع از آزادسازی ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود؛

چراکه با آزادسازی ارز دارو، واردات مواداولیه و حد واسط دارویی و حتی واردات دارو، با ارز بازار آزاد محاسبه شده و طبعا منجر به گرانی دارو و تجهیزات پزشکی خواهد شد. موضوعی که می‌تواند رنج مضاعف بیماران و خانواده‌هایشان را در تامین دوا و درمان در پی داشته باشد.

از سوی دیگر اما، ارز دولتی دیگر کفاف تامین دارو را نمی‌دهد. به طوری که سقف دو میلیارد دلاری ارز ترجیحی که در شش ماهه امسال به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته بود، پُر شده است. درحالی که به گفته رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در حال حاضر فقط در حوزه دارو، حدود یک میلیارد دلار دارو یا ماده اولیه و حد واسط، داروهای وارداتی و … که ثبت سفارش شده اند، در نوبت و انتظار تخصیص ارز هستند.

به این ترتیب علیرغم اعلام مخالفت وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با آزادسازی ارز دارو، اما ظاهرا از سال گذشته در قالب اولویت بندی ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی اقلام و مواد مورد نیاز صنعت دارویی کشور بصورت چراغ خاموش قطع شده و به این ترتیب تامین این اقلام با ارز آزاد، شوک قیمتی را در این دسته از اقلام دارویی به دنبال داشته است؛

این درحالیست که مردم پیش از این نیز با مشکلات عدیده‌ای در زمینه دسترسی و خرید دارو و تجهیزات روبرو بودند.

در همین راستا اخیرا مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو عنوان داشته که «سازمان غذا و دارو وظیفه تامین ارز صنایع را ندارد و این وظیفه برعهده بانک مرکزی است و وظیفه اصلی ما تامین دارو و جلوگیری از کمبود آن است.»

این رویداد توسط متخصصین مدیریت سلامت ایران و با دعوت از صاحب نظران و علاقه مندان جهت مشارکت در بستر کلاب هاوس، برگزار می شود.

» تاریخ و زمان برگزاری:

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰

شما هم دعوتید ؛

👋🏻  منتظر شما هستیم …

تازه ترین رویدادهای ما را در تلگرام و اینستاگرام متخصصین مدیریت سلامت ایران دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست